۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

گفتگوی سایت خبری برنا با کارگردان فیلم زینب (پیش از برنده شدن در جشنواره)


«زینب» نگاه ویژه ای به نشانه های موجود در اطراف انسان ها دارد

«زینب» فیلمی بامحتوای عرفانی بوده و در تلاش است تا به مخاطب بفهماند که باید نشانه های موجود در اطراف خود را جدی بگیرند.


علیرضا توانا کارگردان فیلم 112 دقیقه ای «زینب» که فیلمش به بخش مسابقه آثار ویدئویی بلند بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر راه پیدا کرده است در گفتگو با خبرنگار هنری برنا با بیان این مطلب گفت: فیلم «زینب» با نگاه ویژه به نمادها و نشانه هایی که در اطراف انسان ها وجود دارد، ساخته شده است.
وی افزود: خط اصلی اندیشه و تفکر در این فیلم جدی گرفتن نشانه هاست و حتی این جمله که «باید نشانه ها را جدی گرفت» بارها و بارها از زبان شخصیت های اصلی فیلم نیز شنیده می شود. از نگاه آنها همه چیز از ساده ترین تا پیچیده ترین مسائل اطراف ما یک نشانه است.
توانا با بیان اینکه این فیلم محتوای عاشورایی یا مذهبی ندارد، در توضیح نام فیلمش به برنا گفت: یکی از دلایل نامگذاری فیلم به نام «زینب»، جمله زیبای حضرت زینب سلام الله علیه بود که پس از واقعه عاشورا وقتی از ایشان پرسیده می شود که در کربلا چه دیدی، می فرماید در کربلا جز «زیبایی» چیزی ندیدم.
به گفته کارگردان فیلم «زینب»، این جمله را کسی می گوید که عذاب ها و مشقت های بسیاری را تحمل می کند و گفتن این جمله من را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم که نام شخصیت اصلی را زینب گذاشته و نام فیلم هم برگرفته از شخصیت اصلی باشد.
وی با بیان اینکه نگارش فیلمنامه «زینب» 5 سال طول کشیده است، اظهار داشت: کار ساخت فیلم «زینب» که از آذرماه سال گذشته شروع شد، بسیار سخت بود. چرا که تنها نیمه ای از فیلم سال گذشته و در سرمای بی سابقه در تهران تولید و بقیه فیلم در کویر یزد و در شرایطی که بیش از 50 سانتی متر برف آمده بود؛ ساخته شد.
این کارگردان در توضیح شخصیت زنیب گفت: زینب که دانشجوی دکترای رشته عرفان و ادیان است، همزمان با نگارش پایان نامه اش درباره غیب در حال نابینا شدن است و این نابینایی منجر به مرگ او می شود.وی در طول مدت بیماریش در این چالش قرار دارد که آیا چشم خود را جراحی کند یا با توجه به نشانه ها و نمادهایی که در اطراف خود می بیند از حداقل زندگیش بهره ببرد.
به گفته توانا، شخصیت اصلی فیلم در نهایت متوجه می شود که غیب، چیز دور از دسترسی نیست و همه انسان ها در طول عمر خود با آن زندگی می کنند اما بسیاری از مردم آن را نادیده گرفته و هیچ گاه تلاش نمی کنند که به دنبال معنای زندگی و نشانه ها بروند.
وی یکی دیگر از ویژگی های فیلم زینب را موسیقی آن عنوان کرد و گفت: برای فیلم «زینب» موسیقی متن استفاده نکردم و تلاش شد تا بواسطه آواها و صداهای پس زمینه به یک صدای موسیقیایی برسیم و در حقیقت مخاطب بدون آنکه صدای موسیقی ساخته شده ای را بشنود احساس می کند که در حال شنیدن موسیقی است.
کارگردان فیلم «زینب» در پایان ضمن تشکر از مسوولین صدا و سیما، جشنواره فیلم فجر و بنیاد سینمایی فارابی که زمینه نمایش این فیلم را فراهم کرده اند، خاطرنشان کرد: لازم است که از تلاش های ویژه دکتر جواد حاتمی تشکر کنم چرا که اگر مشاوره های و کمک های ایشان نبود هیچ گاه فیلم زینب ساخته نمی شد.
به گزارش خبرنگار هنری برنا، در فیلم «زینب»، روناک یونسی در نقش «زینب»، پژمان بازغی، کیکاووس یاکیده، پریسا شاهنده، فریبا جدی کار، احمد علی حامد، هستی محمایی، علیرضا نیل فروشان، بهار طاهری، اردشیر فدایی، عصمت صفوی، به ایفای نقش می پردازند.
سایر عوامل فیلم عبارتند از : تهیه کننده و کارگردان، نویسنده و تدوین: علیرضا توانا، دستیاراول کارگردان و روابط عمومی: سعید زین العابدینی، دستیار دوم کارگردان و عکاس: سلاله مرادی، منشی صحنه: کرشمه افسری، مجری طرح: احمد علی حامد، مدیر برنامه ریزی و جانشین تولید: احد صادقی، فیلمبردار: سعید پوراسماعیلی و محسن گودرزی، صدابردار: فرزام منطقی، صداگذاری و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، طراح لباس: پریسا شاهنده و طراح صحنه : دهقان محمدی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر